K.Maraş
Haber
2012-08-31 15:26:15

Suriye -2-

Geçen seferki yazımda Suriye seyahatimizden bahsetmiştim. Bu gezide  beraber olduğumuz arkadaşlarımız vardı. Eğitimci yazar Mehmet Doboğlu, gazeteci Bekir Doğan, sevgili dostum Muharrem Erantepli, Halil Çanakçı. Bu saydığım dostlarımın değerli eşleri, hanım efendiler ve beyler vardı. O yazımda Muhyiddin Arabi Hazretlerinin mezarının Yavuz Sultan Selim Han tarafından bulunduğunu anlatmaya çalışmıştım.

Arabi Hazretleri ayağını yere vurarak “Sizin taptığınız ayaklarımın altındadır” sözünü de araştıran Yavuz Han ve Hocası , “ayağımın altı” dediği yeri kazdırır. Oradan küpler içinde altın çıkar. Buradan “Siz Allah’a değil de paraya tapıyorsunuz” dediği anlaşılır.

Suriye gezimiz  Şam, Humus, Hama ,Halep şehirlerinde sürdü.

Şam renkli bir şehir. Burada Süleymaniye  Külliyesi var. Osmanlı Padişahı Vahdettin ve torunlarının  kabri şerifleri bu şehirde. Burada  bir cami yapılmış. Osmanlı eseri , ama  bakımsız bırakılmış.  (Allah rahmet etsin) Sultan Vahdettin  kendisini hainlikle suçlayanlara “Osmanlı Padişahları arasında  deli de çıkmıştır velide. Ancak Vatan Haini yoktur” dedi. Peygamber Efendimiz Hazretlerinin torunu, Hz.Ali Efendimizin kızı  Zeynep Hatun Türbesi  Şam’da.  Bu türbeleri ziyaret ettik. Hicaz Tren İstasyonu gördük, ecdat yadigarı.

Şam’da önemli bir ibadet merkezi olan Emeviye Camii’ni ziyaret ettik. Burası  kiliseden camiye çevrilmiş. Camide, dört mezhep imamına ait  dört mihrap var. Burada Bediüzzaman Hazretleri hutbe okumuş. Caminin içinde Hz. Yahya Peygamberin makamı var. Sanırım Hıristiyanlar zamanından beri Hz. İsa’nın  buradan yeryüzüne ineceğine inanılmaktadır. Hz. Hüseyin’in  kesik başının bulunduğu makamı var. Bedeni de, Kerbela’da. Emeviye Camiinin  yanında Selahattin Eyyubi Hazretlerinin makamı var. Yine bu caminin yanında bulunan iki Türk pilotumuzun kabirlerini ve Hz. Rukiye ve Şam’ın ilk valisi Ebu Derde Hazretlerinin  makamlarını ziyaret ettik.

Şam’da bulunan Ehl-i Beyt Mezarlığına ziyarete gittik. Bilal Habeşi, Hz. Ali Efendimizin diğer kızı Ümmü Gülsüm , Hz. Hüseyin Efendimizin oğlu Zeynel Abidin, daha bir çok  sahabe efendilerimizin mezarlarını Şam da ziyaret etmek nasip oldu. Şam da Osmanlılar tarafından yapılan Hamidiye Çarşını gezdik. Şam kalesinden Şam şehrini seyir ettik.

Şam yakınlarında bir köye girdik. Bu köyde herkes Aramice konuşuyor. Bu dili konuşan dünyada hiçbir insan yokmuş.  Bir rivayete göre Hz. Meryem ile Hz. İsa burada 16 yıl yaşamış.  Bir yüksek dağın tepesine Hz. Meryem’in  heykelini yapmışlar. Bu köyde 12 kilise 2 cami var.  Humus  şehrinde  Peygamber Efendimizin sancaktarı Seyfullah Halid Bin Velid Hazretlerinin mezarı şerifleri var. Orayı ziyaret ettik.

Hama’da dişe dokunur  dertli dolap var. Tabi ki çok eski . Osmanlı’dan kalma. Yani su sarnıcı. Suyu yükseklere atmak için  kullanılan o, çağın bir teknolojisi. Halep şehri tamamen Osmanlı kokuyor. Burada Hz. Zekeriya Türbesini ziyaret ettik. Halep’de ünlü bir kapalı çarşı var.  Kerimiye Camisinde Peygamber Efendimizin ayak izi var. Onu ziyaret ettik. Halep Kalesi dibinde dinlendik.

Suriye, bu iç kavgalarda ne hale gelmiştir bilemiyorum ama bizim  dört yıl önce gezdiğimiz Şam ve Halep şehirlerinin  harabeye döndüğünü  televizyonlarda öğreniyoruz. Onun ötesinde  bizim  gördüğümüz insanlardan acaba hangileri katliama maruz kaldı? Üzülüyoruz. Suriye mübarek insanların bulunduğu bir ülke.  Hele ki orada bir Evliyaullah meftundur ki dünyanın her yerine İslam’ı anlatmak için mürid göndermiştir. Nakşi tarikatının önderlerinden Halidi Bağdadi Hazretleri’ni ziyaret edemediğim için üzgünüm. Lakin ‘dağın eteklerinde araç gidemiyor’ dediler. Uzağından da olsa ziyaretimizin kabulünü Allah’tan niyaz  ediyorum. Fatihasını okudum bastığı topraklara bastım.